fredag 3. juli 2009

Brooklyn we go hard

Det har sluttet å overraske meg, men imponerer meg stadig, hvor hyggelige og hjelpsomme newyorkere er. Hvor enn vi går møter vi på folk som ønsker å hjelpe oss eller som spør hvordan vi har det (en av grunnene kan være at vi fortsatt ser rimelig turistaktige ut, selv om vi føler at vi begynner å nærme oss looken til de lokale, men vi velger å tro at grunnen til at newyorkerene er så greie, er for at de e bra mennesker). "How are you?", "what`s up?" og "where are you from?" spør de oss, og vi vet ikke helt hva vi skal svare. Det ender som regel me at vi mumler noe tilbake. Når de snakker med hverandre stiller de samme spørsmål, men de svarer med det samme spørsmålet de har blitt spurt. Litt rart, synes vi, men det er slik det er. Og om noen dager kommer nok vi også til å svare på samme måte.

Noen av dere lurer nok på hvorfor vi bruker såpass mye tid på å blogge når vi er i "the city that never sleeps". En av grunnene er at vi har med oss egen pc og at hostellene har trådløst internett. En annen grunn er at vi får såpass mye inntrykk hver dag at vi må få inntrykkene ut, slik at vi kan få plass til nye inntrykk. Den tredje grunnen er at dette på en måte blir vår reisedagbok, slik at det blir lettere for oss å huske alt det fantastiske vi opplever etterpå. Men den viktigste grunnen er nok at vi har det fantastisk og vil at alle andre skal vite hvor fantastisk vi har det. Rett og slett litt skryting.

Vi håper dere synes at bloggen er ok. Eller at i hvertfall at noe av det er ok. Vi setter i hvertfall pris på at så mange følger oss og at vi får kommentarer og tilbakemeldinger. Hver eneste kommentar blir lest opp i plenum, og mottatt med stor applaus. Fortsett med å lese bloggen og med å kommentere, hvis dere vil.

Thank you, and good night.

7 kommentarer:

  1. ka skjer med at magnus aldri blogga?

    SvarSlett
  2. Han har lese- og skrivevansker.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Godt eg komme ner snart for å hjelpa'n då.
    Om det barra ikkje blir mye tulleproblemer med testen framøve og dagens koselige øyebetennelse gir seg rimelig kjapt - øyebetennelse, ka e greiå?!

    SvarSlett
  5. Eg e såååååååå misunnelig. Var i The Big Apple for nett et år siden, og eg vil tilbake.. :) Dere må nyte hvert sekund. Det er Jan Egil som er Svakaffi, sant?

    SvarSlett
  6. You have to give it up for these guys!

    SvarSlett
  7. Dette høres ut som en helmax ferie, gutter!
    Skulle likt og vært med som lommerusk.

    Men Norge er også flott, må sies. Ekstremsportveko var kanonbra fra ende til annen (jentå har fått skateskrubbsår og skal mest sannsynlig jobbe på pressekontoret, sammen med Ramona, neste år;) hurra!) og etter det fortsatte lyckliga livet i Bergen en uke (her kan nevnes avskjedsjam for meg, med ballonger og supre folk(minus gutta på tur), mye oppmerksomhet fra sommerkåte mannfolk - jeg er som vanlig hyggelig men avvisende, men det er jo fint for sjølvkjensla da, haha. Jeg får masse gratis hele tiden, har fått fast 65% (med mulighet for utvidelse) årsvikariat på Håland skole på Torvastad. Fag: Mye Kunst og Håndverk, Kroppsøving, Mat og helse, kanskje musikk(I hope so!), 1 time spesped til dagen med en jente på 3. trinn og ymse annet. Og det beste "eg hørre du hadde tenkt å reisa litt neste år, Elisabeth. Hvis me får ein vikar e det ikkje noe problem for oss at du tar permisjon ein mnd i vinter" og forresten; "kollegamiljøet her på skulen e utroligt bra" (noe mamma bekreftet) perfekt for jentå!

    + en noe ekkel, men mest morsom historie som bør leses opp med andakt:

    Jentå flanerer rundt i Bergen, onsdag, og ender etter hvert opp på Klosterhaugen, hvor hun setter seg ned på en benk, skrur opp volumet (sonic youth) på iPoden, og tar fram skisseblokka si. Hu tegner noen flotte mennesker som spiller sjakk i sola, med et sånt stort brett, under et frodig tre, utenfor Retro. God stemning. Etter en halvtime passerer en eldre herre, ser litt rart mot jentå, vender om og passerer på ny, før han setter seg ned på nabobenken. Jentå tenker: hva ser du på? er det noe galt her? Nei, herlighet. Jeg koser meg jo i min kreative boble, kan ikke være noe rart her. Det rare blikket må være en innbilning. Etter kanskje 2 minutter blir det pause i musikken og jentå skvetter til i det hun hører høylytt stønning fra buskene bak henne. Hjelp! -Vågde ikke snu meg å se, men forstod jo at det var en eller annen ekkel mann som stod i busken og nappet løken til synet av denne unge kunstnersjelen, altså meg. Herregud! Min reaksjon: Jentå tegner ferdig tegningen på 3 sekund, samler sakene og går, med raske skritt bort til Retro, hvor hun slukker flauheten(og tørsten-det var jo knallvarmt) i eplejuice og vann. I BA neste dag "Onanist i Bergen sentrum" (han hadde forsåvidt også vandret rundt i byen hele dagen og onanert til synet av sommerglade mennesker. Til og med på gressplenen, mellom Logen og Bocca, hadde han lagt seg ned og fått utløp for sine indre lyster. STORT bilde(med litt sladd) i BA. HAHA! Jeg må jo bare le, fordi dette er en så utrolig bra historie å fortelle videre.) ...før jeg landa i Haugeby i går kveld. Topp stemning her også! Passer verdens fineste leilighet for birgitte og turi, og katten deres Sapfo (som er litt skeptisk, men mest glad for å endelig få noen å bo med, etter en uke alene).

    Oj, dette ble jo en lang avhandling.
    Men! Dersom den leses høyt, takker jeg for oppmerksomheten og ønsker dere en fantastisk fin tur videre. Hvis dere finner noe billig og kult: tenk på meg;) (hrhr)

    PS: Torb og Dag: Leiligheten var strøken da jeg og Even dro. Hurra!

    Mvh, Jentå, the one and only.

    SvarSlett