mandag 10. august 2009

kunst og denslags

det var mandagen etter søndagen.
planen var å stå skikkelig tidlig opp, og gni søvnen ut av øya sammen med byen.
men tidlig blei litt seinere enn planlagt, og byen var ikke særlig søvnig da vi trappa ut i gata, rett på sola midt i ansiktet.
men det var ikke seint heller.
vi rakk akkurat å komme litt for tidlig, til de åpna dørene på SFMOMA - san francisco museum of modern art.
det var dagen for en liten kunstpause.

torbjørn tolker kunsten med hele seg



førstemann opp i cafeen på toppen! det ble oss.
vi flotta oss med kunstkaffi på taket, sammen med skulpturer og kunst og altslags på alle kanter.
vi blei enige om å hive oss på en gratis rundtur med en kunstkjenner.
det skulle bli bra å få litt kjøtt og blod på kunsten, som ofte ligna skummelt mye på knokler og skjellett og en plass var det et kunstverk av minst hundre porselens-støpte hjerner i en stabel

jeg tolker kunsten med hele meg


jeg tror det var fem etasjer tettpakket med kunst.
malerier og skulpturer og noen videoinstallasjoner rundt om.
mye av kunsten hadde jeg sett fra før i bøker eller på tv.
sammen med hun, som visste seg på kunsten, blei vi hjulpet til å se litt mer.
litt bak kunsten og det som først ligna en blankpolert gullfisk viste seg å være en dame!
det hadde jeg aldri trodd.
da rundturen var over, og jeg skulle se på kunsten med egne øyne igjen, lånte jeg fort en audioguide for å få svaret på kunsten rundt meg.
jeg tror jeg har lært mye.

det er viktig å se ut som om du tenkjer skikkelig nøye gjennom det som
blir sagt av en som kan kunst og nikke bekreftende hele tia. da tror alle
du har skikkelig peiling


ellers,siden sist, er vi på nytt hostel.
usahostels, like ved der vi bodde først: adeleid hostel.
begge kan jeg trygt anbefale(kanskje spesielt usahostels) til framtidige sanfranciskere, som vil bo på en på en billig måte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar